KERJA BERTANGGUH!!!


Hari ini saya nak kongsikan mengenai tips mengatasi kerja bertangguh:

Step 1
Kenal pasti dulu apa kerja yang paling penting & urgent dan ikut prioriti diri  masing-masing..

Step 2
Cuba senaraikan kerja2 mengikut keperluan kita..

Step 3
Buat kerja yang paling mudah  tapi ingat ikut prioriti atau tak… kalau ada tugasan yang memerlukan kamu untuk  selesaikan buat yang itu dahulu yerkkk..

Step 4
Selepas sudah siap tugasan tersebut.. gariskan atas list tugasan yang dah buat…so u can feel finish something.. this will spark up motivation to continue and work harder.

Step 5
Ambil masa 10 minit bagi setiap 1 jam masa buat keje. Perkara ni nampak simple tp buat kamu kurang merasa tekanan. 10 minit tue jgn bzirkkn pulak dgn hal yg tak sptutnya tapi pergi minum air, regangkan badan,  tarik nafas sedalam-dalamnya, keluar rumah, dan sebagainya. Ini dapat memberi otak dan badan untuk lebih segar.

Step 6
Seterusnya cuba tingkatkan speed proses untuk siapkan kerja dgn cara melihat kemungkinan untuk mengurangkan jumlah masa yang diperlukan untuk buat kerja. Jangan berlengah lagi!!! Mulakan sekarang jugak…  ingat gunakan waktu sekarang. Now or never, so start now

Step 7
Bila dah siap kerja tue,,, pastikan 100 ready to go.. jgn tinggalkan kerja separuh jalan untuk hari lain. Kecuali dah keperluan sangat untuk buat spruh jln…

Step 8
Kalau mengantuk  dan  perlukan kamu untuk siapkan tugasan itu, kamu ada 2 pilihan:
1.  Jangan tido, maka siaplah keja kamu.
2.  Tido, pastikan kerja tue due datenya bukan esok la..

Step 9
Don't be a perfectionist. Jadi realist, kalu siap, siap la..pastikan juga ada kualiti kerja atau tugasan tersebut.

Step 10
Kekal bermotivasi setiap hari untuk lebih bersemangat dalam rutin hidup dan buat tugasan.

Step 11
Kekalkan intensiti dan daya tahan melalui pengalaman bekerja dan sbgainya. So next time kamu lebih bersedia untuk berhadapan dgn plbagai kerja yg sukar.

No comments:

Post a Comment